Klimaatdebat tussen basisschoolleerlingen

klimaatdebat basisschoolleerlingen

De campagne Nederland Leest Junior vormde de aanzet van de bibliotheek in Heiloo om basisschoolleerlingen van St. Radboud basisschool uit te nodigen voor een klimaatdebat. Hanna Lange, programmaleider van het Programma Klimaat voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo, werd uitgenodigd de kinderen uit groep 7 meer te vertellen over het klimaat en de discussie te leiden.

In gesprek over duurzaamheid

Dit jaar is Borealis van Marloes Morshuis het boek dat leerlingen lezen tijdens Nederland Leest Junior. Na het lezen van dit spannende verhaal over klimaatverandering gingen zij met de hele klas in gesprek over duurzaamheid.

Klas 7A en B hadden ieder een stelling gekozen die ze in een pitch aan elkaar presenteerden. Waar de ene groep inzette om volwassenen aan te spreken op hun klimaatvervuilende gedrag, koos de andere groep voor het kopen van kleding met een duurzaamheidslabel. Vervolgens gingen de kinderen met elkaar in debat. Bijna alle aspecten van een duurzame samenleving  passeerden de revue; van het besparen van grondstoffen en water, geen vlees eten, duurzaam reizen, kiezen voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit tot de energietransitie en het vergroenen van het dorp.

"Het was mooi om te zien hoezeer deze kinderen al bezig zijn met het klimaat. Door het lezen van het boek realiseren deze kinderen zich dat klimaatverandering een urgent en complex probleem is. Ze denken er echt over na en komen ook met concrete oplossingen", reageert Hanna aangenaam verrast. "We moeten ons beseffen dat de kinderen de dragers van de toekomstige samenleving zijn."

Maatregelen CO2-reductie

Dagelijkse maatregelen die veel effect op CO2-reductie hebben zijn het reizen met de trein of fiets naar werk/school, verre vliegvakanties vermijden en plantaardig/vegetarisch eten. Eenmalige klimaatklappers zijn het isoleren van je huis, een elektrische auto kopen en zonnepanelen plaatsen (Bron: Milieu centraal)

De kinderen stonden er duidelijk voor open om bijvoorbeeld hun ouders te beïnvloeden en soms gebeurde dat al, bleek uit de reacties. Pieter vertelde bijvoorbeeld al over minder vlees eten en het kopen van regionale producten en het minder gebruiken van palmolie. Een ander reageerde weer dat ze wel vier auto’s thuis hadden en dat hij vond dat ze wel wat vaker op de fiets konden.

Ook op de St. Radboud basisschool gebeurt al veel. 24 zonnepanelen prijken reeds op het dak van het gebouw. Ook wordt er bijvoorbeeld al afval gescheiden, er zitten sensoren op de kranen en de kinderen doen mee aan Energy Challenges. Dit is een project om slim te leren omgaan met duurzaamheid, energie en techniek op school en thuis.

Naar overzicht