Voorlopig ontwerp: Westerweg fietsstraat
We werken aan een nieuw ontwerp voor een deel van de Westerweg. Het gaat om het deel vanaf de grens met Alkmaar (N9) tot aan de Kerkelaan.
Deze herinrichting is gericht op de volgende punten:
- Het verbeteren van de verkeersveiligheid, in het bijzonder voor fietsers.
- Het toekomstbestendig maken van de straat met het oog op klimaatverandering.
Tekeningen
Het voorlopig ontwerp geven wij weer in 4 tekeningen:
- Van de N9 tot aan de Kuillaan: dit gedeelte is een erftoegangsweg, waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. Er rijdt voornamelijk bestemmingsverkeer:
- Van de Kuillaan tot aan de Kerkelaan: dit gedeelte is een tweerichtingenfietspad:
Op deze pagina leest u per thema wat er verandert in het nieuwe ontwerp.
Verkeersveiligheid
- Het gedeelte van de Westerweg tussen de N9 en de Kuillaan richten wij in als fietsstraat. Auto’s zijn hier te gast, fietsers krijgen de hoofdrol en voorrang. Woningen blijven goed bereikbaar.
- Het kruispunt met de Rector Frederiklaan passen wij aan. De Westerweg wordt een voorrangsweg. Daarom komen op de Rector Frederiklaan haaientanden.
- Het kruispunt bij kwekerij G. Meijer wordt overzichtelijker. De Westerweg krijgt voorrang en de in- en uitrit krijgt een duidelijk in- en uitritaanduiding met haaientanden in de verharding.
Parkeren
- Uit reacties van bewoners blijkt dat veel mensen parkeren op eigen terrein. Daarom voegen wij in de openbare ruimte slechts een extra parkeerplaats toe. Deze komt voor huisnummer 35.
- Het wildparkeren bij de scouting (nabij de Kerkelaan) gaan wij voorkomen. We kunnen hier geen veilige parkeersituatie creëren vanwege ruimtegebrek. Bezoekers van het bos kunnen parkeren op de openbare parkeerplaats aan de Stetlaan (aan de overzijde van het spoor) of langs de Kerkelaan en Spoorlaan.
Klimaatbestendig ontwerp
- Het gemengde riool vervangen wij door een gescheiden rioolsysteem. Hierbij is 1 rioolbuis bestemd voor vuilwater (wc, douche, wasmachine, etc) en 1 rioolbuis voor het regenwater. De rioolbuis voor het regenwater heeft gaatjes, waardoor het water direct in de grond zakt. Zo voorkomen wij wateroverlast bij hevige regenval.
- Deze aanpassing is nodig bij een veranderend klimaat, waarbij piekbuien steeds vaker voorkomen.
Groen en uitstraling
- De bestaande bomen blijven behouden.
- Het karakter van de straat blijft intact. De grasbermen in de openbare ruimte blijven behouden.
Verlichting
- De straatverlichting is al vervangen door energiezuinige LED-verlichting.
- De verlichting gaan wij aansluiten op een eigen gemeentelijk netwerk. Zo is de gemeente minder afhankelijk van externe partijen.
Afvalinzameling
- De locaties van de opstelplaatsen voor rolcontainers blijven hetzelfde.
- Waar nodig worden de opstelplaatsen iets langer gemaakt, zodat containers netjes geplaatst kunnen worden.
Duurzaamheid
- Het bestaande gemengde riool vervangen wij door een gescheiden rioolsysteem: één buis voor vuilwater, één voor regenwater.
- De buis voor regenwater is geperforeerd, zodat het water deels direct in de bodem zakt. Bij extreme regenval stroomt het overtollige water naar de sloot bij de N9.Bij elke woning komt een aansluiting voor regenwaterafvoer. Sluit de regenpijp hierop aan, dan stroomt het water van het dak rechtstreeks de bodem of sloot in. Dit vermindert de belasting van de waterzuivering én bespaart energie.
- De bestaande klinkers in de opritten gebruiken wij opnieuw, een duurzame keuze.
Materialen en inrichting
- De nieuwe fietsstraat krijgt rood asfalt in het midden. Alleen waar de ruimte dat toelaat, komen aan beide zijden rijen van zwarte betonstraatstenen (dikformaat).
- Parkeervakken leggen wij aan in zwarte betonstraatstenen met witte belijning.
- Het fietspad door het Heilooërbos maken wij van betonplaten met een lichtreflecterende toplaag. Dit komt er hetzelfde uit te zien als bij het fietspad aan de Zanderslootweg.
- Inritten naar woningen leggen wij aan in rode gebakken klinkers, net als nu.