Briefadres

  • Een briefadres is het adres van een inwoner.
  • U kunt een briefadres gebruiken als u tijdelijk geen woonadres hebt of verblijft in een instelling.
  • De ontvanger zorgt dat de post bij u terechtkomt.
  • U vraagt het briefadres aan bij de gemeente waar de briefadresgever woont. Dit hoeft niet de gemeente te zijn waar u woont.
  • Bij goedkeuring sturen overheidsinstellingen uw post naar dit adres. U moet uw briefadres zelf doorgeven aan alle andere instanties.
contact en openingstijden

Bij de aanvraag van een briefadres hebt u het volgende nodig:

  • Een schriftelijke uitleg, waarin u vertelt waarom u een briefadres nodig hebt.
  • Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres.
  • Een kopie van het geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner/eigenaar.
  • Een geldig identiteitsbewijs van uzelf.

De belangrijkste voorwaarden om een briefadres aan te vragen zijn:

  • U hebt een goede reden voor uw aanvraag. Het kan zijn dat u:
    • schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk;
    • in een zorginstelling verblijft;
    • in een gevangenis verblijft;
    • in een psychiatrische inrichting verblijft;
    • in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft;
    • bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is;
    • of (tijdelijk) geen woning hebt.