Opvang Oekraïners in gemeentehuis

Vluchtelingen die al maanden in crisisopvang verblijven, willen we een kwalitatieve opvang bieden met meer privacy. De gemeenteraad stemde daarom op 23 januari 2023 unaniem voor de tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen in de rechtervleugel van het gemeentehuis (Raadhuisplein 1).  Deze opvang duurt ongeveer 2 jaar. Daarna is het de bedoeling dat het pand sociale woningbouw wordt. De gemeenteraad heeft hiervoor een motie ingediend.

De gemeente heeft de rechtervleugel inmiddels gedeeltelijk ingericht als tijdelijke opvanglocatie voor maximaal 78 Oekraïners. Sinds 19 september 2023 is de opvanglocatie geopend en worden er Oekraïense vluchtelingen gehuisvest. De meeste Oekraïense vluchtelingen komen uit de noodopvang in het Onze Lieve Vrouw ter Nood, waar iedereen in een grote zaal woont en slaapt.

Contactgegevens huismeesters

Als u vragen of opmerkingen hebt over de huisvesting van Oekraïners in de rechtervleugel van het gemeentehuis kunt u contact opnemen met de huismeesters en gastheren/vrouwen. Zij zijn 24/7 bereikbaar per e-mail en telefoon. De contactgegevens van de huismeesters zijn: heiloo@hodhuismeester.nl, 06 - 165 316 61.

Publieksbalies en Sociaal Team

Het monumentale gedeelte van het gemeentehuis blijft in gebruik door burgemeester en wethouders, de gemeenteraad en ambtenaren. Het Sociaal Team blijft u op de vertrouwde plek bezoeken en ook de publieksbalies blijven gewoon open op de huidige plek. Er komen eigen in- en uitgangen tussen de 2 gedeeltes van het gemeentehuis.

Nieuwe locatie gemeentediensten

Het gemeentehuis krijgt een nieuwe locatie, waar de gemeente samen met de Bibliotheek en het Vrijwilligers Informatiepunt diensten aanbieden. Voor Heiloo betekent dit een nieuw, duurzaam en multifunctioneel huis van de gemeente waar inwoners hun zaken met de gemeente kunnen regelen. En tegelijkertijd aan de leestafel van de bibliotheek kunnen aanschuiven. De gemeente Heiloo kocht daarvoor het oude Rabobankgebouw aan de Stationsweg aan en verhuist in 2023 naar deze nieuwe locatie.