Verzoek over persoonsgegevens

De gemeente houdt persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt of een paspoort aanvraagt. U hebt rechten waarmee u meer inzicht en controle krijgt over uw persoonsgegevens.

U kunt de gemeente vragen om:

  • Uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage).
  • Uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie).
  • Uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid).
  • Uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking).
  • Een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm.
  • Uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit).
  • Informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente.
  • Te stoppen met de verwerking van uw gegevens.
  • Geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert.

Verder kunt u de gemeente altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. De gemeente is verplicht om u een duidelijk antwoord te geven.

Inloggen met DigiD verzoek over uw persoonsgegevens doen (Verwijst naar een externe website)

Voorwaarden

De voorwaarden voor het indienen van een verzoek over persoonsgegevens zijn in ieder geval

  • Het gaat om uw eigen persoonsgegevens (of van een kind jonger dan 16 jaar van wie u de wettelijk vertegenwoordiger bent).
  • Het gaat om persoonsgegevens die worden geregistreerd door de gemeente. Of door instanties die hiervoor een duidelijke opdracht hebben gekregen van de gemeente.

In sommige gevallen hebt u minder of geen rechten over de verwerking van uw persoonsgegevens. Dit kan alleen als het in een wettelijke regeling staat. Zo kunt u niet vragen om verwijdering van uw persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP). 

Termijn

De beslissing over een concreet verzoek over uw persoonsgegevens krijgt u binnen 1 maand. Deze tijd mag eenmaal verlengd worden met 2 maanden. Als de gemeente de termijn wil verlengen, hoort u dit binnen 1 maand na ontvangst van uw verzoek.

Hebt u om informatie over het gebruik van uw persoonsgegevens gevraagd? Een antwoord op dit verzoek krijgt u binnen een redelijke termijn. Dit hangt ervan af of uw verzoek om informatie complex is.