Vennewatersweg herinrichting

De Vennewatersweg richten we opnieuw in om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren.

Ontwerp

Het nieuwe ontwerp voor de Vennewatersweg omvat:

  • Veilige oversteek voor fietsers bij de spooronderdoorgang en het onderbreken van de Hoogeweg vanaf de zuidkant.
  • Voorrangspleinen waar autoverkeer deels kan voorsorteren bij het afslaan en langzaam verkeer gefaseerd kan oversteken.
  • Ontsluitingen bij de Liguster en Haagbeuk voor de toegang tot de nieuwbouwwijk Zuiderloo.

Veranderingen aan de Vennewatersweg

  • De rotonde Vennewatersweg - Kennemerstraatweg krijgt aan de zuidzijde een extra rijstrook voor het verkeer in oostelijke richting, richting Heiloo west. De oversteek (oost-west) voor fietsers en voetgangers aan de zuidzijde vervalt. Op deze tekening (pdf, 2 MB) ziet u hoe de nieuwe rotonde eruit gaat zien.
  • Tussen de rotonde met de Kennemerstraatweg en de aansluiting met de Hoogeweg komt een nieuw voorrangsplein. Dit ontsluit het oostelijke deel van de wijk Zuiderloo vanaf de Vennewatersweg. Fietsers kunnen via dit voorrangsplein de Vennewatersweg in 2 fasen oversteken.
  • Aan de zuidzijde sluit de Hoogeweg niet meer aan op de Vennewatersweg. Autoverkeer wordt afgebogen naar de nieuwe ontsluiting van Zuiderloo (Liguster) en een parallelweg aan de zuidkant richting de Groeneweg.
  • Fietsverkeer wordt vanuit het zuiden en noorden geleid naar de fietsbrug die langs het spoor over de spooronderdoorgang gaat.
  • Ter hoogte van de Westerweg wordt de bestaande kruising omgevormd tot een voorrangsplein. Fietsers kunnen aan de westzijde van de aansluiting in 2 fasen oversteken.
  • De aansluiting van de Vennewatersweg met de Lijnbaan blijft een voorrangskruispunt. Er komt een opstelruimte voor fietsers op het kruisingsvlak zodat zij makkelijker en veiliger kunnen oversteken.
  • Er komen 5 oversteekplaatsen voor fietsers:
    1. Lijnbaan.
    2. Westerweg.
    3. Fietsbrug langs het spoor over de spooronderdoorgang.
    4. Voorrangsplein Haagbeuk.
    5. Rotonde Kennemerstraatweg.

Reden voor een nieuwe inrichting

De huidige inrichting van de Vennewatersweg is niet meer toereikend voor veilig verkeer met een goede doorstroming.

Zuiderloo moet op een goede manier worden aangesloten op deze weg die het gebied ontsluit.

Besluit rotonde

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, heeft het college besloten om de rotonde Kennemerstraatweg, Ypesteinerlaan en Vennewatersweg aan te passen. Hiervoor is een verkeersbesluit genomen en een omgevingsvergunning verleend.

Naar verwachting wordt de rotonde augustus 2024 aangepast.

Planning vernieuwd bestemmingsplan

De Raad van State heeft op woensdag 11 mei 2021 het bestemmingsplan Vennewatersweg vernietigd. Ook het besluit hogere waarden is door de Raad van State ongeldig verklaard. 

De Raad van State verklaart in de uitspraak een deel van de beroepen van de bezwaarmakers gegrond. Verkeer, stikstof en geluid zijn in het bestemmingsplan onvoldoende onderbouwd.

We werken aan een vernieuwd bestemmingsplan voor de herinrichting van de Vennewatersweg. Het nieuwe ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf eind 2023 ter inzage gelegen. Er zijn 5 zienswijzen ingediend. We zijn nu bezig met de verwerking van de zienswijzen.

Naar verwachting wordt het bestemmingsplan in september 2024 ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenteraad. Daarna geldt een beroepstermijn van 6 weken. 

We verwachten de reconstructie uit te voeren in 2025.

Bestemmingsplannen zijn vanaf 1 januari 2024 opgenomen in het omgevingsplan. Bestemmingsplannen kunt u vinden in het Omgevingsloket bij Regels op de kaart. Hier kunt u zoeken op locatie of op documentnaam.