Vennewatersweg herinrichting
De Vennewatersweg richten we opnieuw in om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren.
De huidige inrichting van de Vennewatersweg is niet meer toereikend voor veilig verkeer met een goede doorstroming. Ook moet Zuiderloo worden aangesloten op de Vennewatersweg zodat deze wijk goed bereikbaar is.
Fase 2 herinrichting van start
Nadat de rotonde Vennewatersweg-Kennemerstraatweg in de zomer van 2024 is afgerond, is nu ook fase 2 van de herinrichting klaar voor uitvoering. In afwachting van de goedkeuring van het definitieve bestemmingsplan, komt nu het werk aan bod dat al binnen de bestaande bestemmingsplannen past.
Het werk wordt in fases uitgevoerd en start eind april vanaf de Lijnbaan tot aan de spoorwegonderdoorgang. In de tweede helft van augustus begint het werk ten oosten van de spoorwegonderdoorgang tot aan de rotonde op de Kennemerstraatweg. Naar verwachting is het werk in november 2025 klaar.
Ontwerp
Het nieuwe ontwerp voor de Vennewatersweg omvat:
- Veilige oversteek voor fietsers bij de spooronderdoorgang en het onderbreken van de Hoogeweg vanaf de zuidkant.
- Voorrangspleinen waar autoverkeer deels kan voorsorteren bij het afslaan en langzaam verkeer gefaseerd kan oversteken.
- Ontsluitingen bij de Liguster en Haagbeuk voor de toegang tot de nieuwbouwwijk Zuiderloo.
Wat houdt de herinrichting in
Tussen de rotonde met de Kennemerstraatweg en de aansluiting met de Hoogeweg, ter hoogte van de Haagbeuk, leggen we smalle, gescheiden rijstroken aan met een doorgetrokken streep waar bestuurders elkaar niet mogen passeren. Hierdoor moeten auto’s langzamer rijden, terwijl het verkeer wel doorstroomt. Dit zorgt voor een grotere verkeersveiligheid.
- Fietsverkeer wordt vanuit het zuiden en noorden geleid naar de fietsbrug die langs het spoor over de spooronderdoorgang gaat.
- Ter hoogte van de Westerweg, Liguster en Haagbeuk vormen we de bestaande kruising om tot een LaRGaS (Langzaam Rijden Gaat Sneller). Dit is een weginrichting met smalle gescheiden rijbanen waarop bestuurders elkaar niet kunnen passeren. Ook kan het verkeer er langzamer, maar wel met voorrang doorrijden. Fietsers kunnen hier straks in 2 fasen oversteken.
- De aansluiting van de Vennewatersweg met de Lijnbaan blijft een voorrangskruispunt. Er komt een opstelruimte voor fietsers op het kruisingsvlak zodat zij makkelijker en veiliger kunnen oversteken.
- Onder de weg komen 2 faunapassages voor kleine zoogdieren en amfibieën om veilig tussen de verschillende leefgebieden te migreren.
- Tussen de Hoogeweg en Liguster komt een extra wadi voor waterberging en verder wordt er zoveel mogelijk groen geplant. Ook brengen we nieuw groen aan, zoals struiken en bomen.
Zo beschermen we de natuur tijdens het werk
Tijdens de werkzaamheden plaatsen we zogenoemde ‘amfibieschermen’ om klein wild zoals padden en kikkers te beschermen.
Planning
Op dit moment is de globale planning dat de werkzaamheden starten in april 2025 en zijn afgerond in november 2025. We voeren het werk wordt in 2 fases uit. De precieze planning wordt mede bepaald door de afgifte van vergunningen op het gebied van stikstof en flora & fauna. Zodra de exacte planning bekend is, communiceren we die.
Welke overlast kunt u verwachten
- De werkzaamheden in fase 1, tussen de Lijnbaan en de spoorwegonderdoorgang, duren 13 weken, waarvan de Vennewatersweg 6 weken volledig afgesloten is.
- Fase 2, vanaf de spoorwegonderdoorgang tot de rotonde op de Kennemerstraatweg, duurt 9 weken, waarvan de Vennewatersweg 6 weken volledig is afgesloten.
Alternatieve route
Verkeer met bestemming Heiloo-West leiden we om via de route Ringweg-Hoeverweg-Zeeweg. Te zijner tijd geven we omleidingen met borden aan. Voor de start van de werkzaamheden volgt hierover meer informatie.
Wij doen ons best de woningen in de directe omgeving van de Vennewatersweg zo veel mogelijk bereikbaar te houden en de overlast voor omwonenden te beperken.
Vragen over de herinrichting fase 2
Voor vragen aan de gemeente is civiel projectleider Marcel Twint contactpersoon. Hij is bereikbaar via marceltwint@debuch.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Bij aannemersbedrijf Van Gelder is Linda Vermeulen contactpersoon. Zij is bereikbaar via lvermeulen@vangelder.com(Verwijst naar een e-mailadres). Vermeld in uw bericht s.v.p. uw naam, vraag en uw contactgegevens.
Planning vernieuwd bestemmingsplan
De Raad van State heeft op woensdag 11 mei 2021 het bestemmingsplan Vennewatersweg vernietigd. Ook het besluit over de procedure hogere waarden, rondom geluidsbelasting, is door de Raad van State ongeldig verklaard. De Raad van State verklaart in de uitspraak een deel van de beroepen van de bezwaarmakers gegrond. Onder andere verkeer en geluid zijn in het bestemmingsplan onvoldoende onderbouwd.
We werken aan een nieuw bestemmingsplan voor de herinrichting van de Vennewatersweg. Het ontwerp blijft hierin hetzelfde. Het nieuwe ontwerp bestemmingsplan heeft vanaf eind 2023 ter inzage gelegen. Er zijn 5 zienswijzen ingediend. We verwerken deze zienswijzen. Op het gebied van stikstof is de onderbouwing nog niet klaar, omdat nieuwe regelgeving, jurisprudentie en toetsing erg ingewikkeld zijn.
We verwachten dat het bestemmingsplan in eind 2025 ter besluitvorming wordt aangeboden aan de gemeenteraad. Daarna geldt een beroepstermijn van 6 weken.
Bestemmingsplannen zijn vanaf 1 januari 2024 opgenomen in het omgevingsplan. Bestemmingsplannen kunt u vinden in het Omgevingsloket(Verwijst naar een externe website) bij Regels op de kaart. Hier kunt u zoeken op locatie of op documentnaam.
Zie ook
Projecten die baat hebben op de herinrichting van de Vennewatersweg: